maanantai 29. elokuuta 2016

Mallien hoidosta

Hei!

Nyt teen suunnittelemani postauksen pienoismallien hoidosta. Aloitetaan vaikka siitä kuinka säilytän pienoismallini. Eli tosiaan minulla on seinälläni kaksi ikean lack hyllyä (sitä isompaa kokoa). Suunnitelmissa on hankkia kolmas, sillä noille kahdelle mallien ahtaminen käy työstä. Pidän hevosia ja muita malleja hyllyllä niin väljästi kuin mahdollista, kunhan ne eivät osu toisiinsa. Tämä siksi, että kun malleja ottaa hyllystä ja laittaa sinne ne pysyvät mahdollisimman hyvässä kunnossa. Järjestyksiä on erilaisia, joskus järjestelen ne koon mukaan, toisinaan värin ja välillä taas tyypin mukaan ( esim. raskaat hevoset ovat yhdessä, ponit yhdessä ja muut elukat yhdessä). järjestely on hauskaa sillä kun mallit järjestelee hyvin ne ovat myös kuin sisustuselementti.
Hyllyn pinta näyttää siltä, että pyyhkimistä tarvitaan.





Järjestelen hyllyt aivan liian harvoin, mutta tavoitteenani on, että jossain vaiheessa järjestelisin ne ainakin kaksi kertaa kuussa. Järjestely kannattaa tehdä aina kun hyllyillä alkaa näkymään pölyä. Minä otan aina ensin kaikki mallit rauhassa pois hyllyltä ja laitan ne johonkin jossa ne eivät naarmuunnu tai mistä niillä ei ole mahdollisuutta tippua. Järjestelyyn otan aina mukaan uuden puhtaan rätin jonka kastelen ja puristelen kunnes se on nihkeä. Sitten pyyhin huolellisesti jokaisen mallin läpi. Tämän jälkeen pyyhin hyllynkin ja sitten alan järjestemään malleja takaisin hyllyyn.

Minä olen joskus aivan liiankin tiukka mallieni suhteen. Niihin ei kosketa likaisilla käsillä, niitä ei oteta pois hyllystä (paitsi minun toimestani) ja niitä ei koskaan pidetä useampaa kuin yhtä samaan aikaan. Mallit eivät koskaan koske toisiinsa. Minulla on joitain malleja jotka olen omistanut alusta asti, ja niissä kyllä näkyy se, että niistä en ole kunnolla pitänyt huolta.

Tässä oli pieni ehkä tylsäkin postaus, siitä kuinka minä pidän mallini kunnossa. Parempaa ja hauskempaa postausta on kyllä tulossa!

Tänään lähden vielä ostamaan hiukan schleichejä, joten siitä sitten myöhemmin.

Onko sinulla jotain pienoismallien hoitorutiinia?

2 kommenttia:

  1. Mulla schleichit on säilötty laatikoihin mahdollisimman väljästi. Kaikki poneja pienemmät on pienessä laatikossa. Muut on varastoitu 3 isompaan laatikkoon. Yhdessä ponit ja pienet hevoset, toisessa isommat hevoset ja kolmannessa isot koti&villieläimet, esim naudat ja norsu. Tarvikesälä on varastoitu omaan laatikkoon ja olen pakannut erikseen vielä hevosten loimet, riimut, satulat ja suitset ym omaan rasiaansa.
    En oikeastaan hoida figuja mitenkään, joskus olen pessyt, jos on päässyt likaantumaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Jännää miten näissä asioissa on niin hirveesti eroa :D Mulla tää johtuu lähinnä siitä, että mulle nää on lähinnä keräilykohde ja jokainen pikkunaarmukin saa mut ärsyyntymään. Haluan, että mun mallit on LSQ (live show quality) eivätkä yhtään huonommassa kunnossa. Tuskin kyllä koskaan tulen mihinkään "livenäyttelyihin" osallistumaan... (aina voi tietty haaveilla!)
      ~Kave

      Poista

Hengissä ollaan

 Mitä tänä hiljaisuuden aikana olen puuhaillut? No, vähän kaikkea. Rakastan syksyä ja talvea, vihdoin on pimeää ja sääkin on inhimillinen. N...